Motoveeb

Mootorratta ja autospordi, uudised ja mõtted ja mõnd muud veel.

Tarmo Hõbe avas Rally Estonia telgitaguseid ja rääkis hetkeseisust

Rally Estonia peakorraldaja Tarmo Hõbe andis eksklusiivintervjuu Betsafei podcast’is Kalev Kruusile. Pikema intervjuu Rally Estonia 2020 osas leiab Betsafei lehelt või Youtube’i kanalilt, kokkuvõtlikult rääkis Tarmo Hõbe (intervjuu toimus 19.08.2020):

Teed on teostatud, piletid müüdud ja palju ettevalmistusi on tehtud

Paljude spordivõistluste korraldajad pööravad pilgud Rally Estonia poole ja suured ettevalmistused on tehtud koos uudsete lahendustega. Algusest peale sooviti teha nn pealtvaatajate ralli, et publik oleks raja ääres. Täpsemaid numbreid ja fakte, millest räägiti:

– 26 kilomeetrit uusi, unikaalseid või parandatud teid on tänaseks valmis, mis tehti kuu ajaga ning on maailmatasemel, – hüpped on väiksemate nurkadega ja laugemad kui eelmine aasta,

– 96% rallipasside omanikest on eestlased, 97% rallipasside saadeti Eesti pakiautomaatidesse,

– 3% välismaalastest pealtvaatajatest tulevad peamiselt Lätist, Leedust ja Soomest,

– piletid on välja müüdud ja esimene päev müüdi 10 000 piletit,

– 16 000 müüdud rallipassi tulnud kuskilt teadusliku statistika või riiklike piirangute tulemusena, see tuli mõeldes, et oleks turvalised vahed. Prioriteet oli ka teha ralli publikuga,

Rahad on suured ja oli unikaalne palju Eesti riik raha andis

Meedias räägitud majutushindade rahad ei ole ainukesena väga suured. Majutusvõimalused pakuvad veel huvi, siis sellest teeb ülevaate tartuhotellid.ee lehe Rally Estonia majutus sisuleht. Intervjuus räägiti rahadest ja eelarvetest järgmist:

– Eesti riik panustas 2,5 miljonit eurot Rally Estonia toimumiseks,

– ralli kogu eelarve on 3,5 miljonit eurot, – FIA ja promootortasud on oluline osa eelarvest,

– eelarves on 500 suurt rida, kokku võib eelarve ridasid olla 4000-5000,

– suursponsor jäi valimata, kes pidi panustama 350 000 aga see koht täideti väiksemate sponsoritega,

– piletimüügi tulu on Rally Estonia kontol aga seda ei arvestata tuluna enne pealtvaatajatega ralli toimumist,

– Belgia korraldab ka rallietapi ja nendepoolsete korraldajatega on pidev suhtlus. Üldine WRC ralli kalender on leitav ka Betsafei lehelt,

Meeskonnad on kasvanud suureks ja ilma palgatöötajateta nii suur üritust ei korralda

Enne 5 juunit ei olnud ühtegi palgalist Rally Estoniat korraldavat meeskonnaliiget aga oli 20 tuumikmeeskonna liiget, kes igapäevaselt tegeles või kellel oli Rally Estonia peas. Tänaseks on meeskond kasvanud oluliselt suuremaks ja koos tehakse tööd WRC tiimiliikmete ja ametnikega. Meeskondade koht räägiti veel järgmist:

– meeskonna esialgne siht oli 2021 Eestisse tuua MM etapp,

– tänaseks tegeleb igapäev ralliga umbes 150 inimest,

– 2500 inimest panustab ralli toimumisse rallinädalal,

– võistlejad, meeskonna liikmed ja ametnikud peavad 72 tundi enne reisima hakkamist tegema COVID-19 testi ja Eestisse jõudes peab 24 tunni jooksul tegema COVID-19 testi (Lennujaamas ja sadamas tehakse kohe test),

– positiivse testi andnud meeskonnaliikmete ja ametike jaoks on valmis pandud nn koroonahotell,

– ralliga seotud ametnikke, meeskonnaliikmeid tuleb Rally Estoniale umbes 1500 inimest,

– WRC+ aitab toota kohapeal 60-90 inimest,

– enamik katseid toodetakse autokaamerate ja helikopteri pildiga ning katse lõpus on käsikaamera. Lisaks on aga nn telekatseid sajaviiekümnesse riiki, mille abiks on maapealsed kaamerad,

Palju vaeva ja kaua tehtud kaunike

Alates 2009 on tehtud juba esimesi samme ralli korraldamiseks. Juba esimesi ettevalmistusi korraldamiseks tehes oli kohe sihiks MM ralli. Kogu teekonnast ja praegu nähtavast vaevast räägiti veel sellest, kuidas:

– algust peale ei soovitud teha lihtsalt spordiüritust aga see pidi olema ehitatud ka ümber meelelahutuse,

– 2014 korraldatud ERC ralli, mis valiti kohe esimene aasta parimaks Euroopa meistrivõistluste etapiks, avas palju uksi. Peale seda hakati suhtuma hoopis teise pilguga,

– juba kohe alguses oli palju nimekaid sõitjaid, kes osalesid, mis lõi aluse suurematele arengule,

– Ott Tänaku WRC edu aitas ka pöörata ralli korraldamise suuna ERC pealt rohkem WRC peale,

– Eestis erandina on läbirääkimiste tulemusena võimalik näha tasuta kõiki WRC katseid Postimees Online, Kanal 2 ja Kanal 12 vahendusel,

Reegleid on palju

Tsiteerides Kalev Kruusi, siis Rally Estonia reegleid vaadates tundub olukorda nagu komandanditund. Tarmo Hõbe ja Kalev Kruus tõid välja just reeglid nagu näiteks:

– 36 tundi enne algust ilmuvad välja sildid, et tegemist on keelualaga. Läbi metsade rallile tulemist hakatakse piirama,

– 24 tundi enne kiiruskatse algust asuvad positsioonidele patrullid, milleks on politseipatrullid ja lisajõud,

– 2,5 tundi enne ralli algust pääseb piletitega raja äärde, seega ei saa päev või öö enne minna juba telkima või grillima,

Raju aga turvalist rallielamust. Jälgime kõik reegleid, et ka tulevikus oleks Eestis WRC etapp.