Motoveeb

Mootorratta ja autospordi, uudised ja mõtted ja mõnd muud veel.

Aravete kardirajal purustati ridamisi rajarekordeid

5.-6. maini Aravetel toiminud kardispordi Eesti meistrivõistluste hooaja avaetapil põrmustati seniseid rajarekordeid paljudes võistlusklassides.

Tavatu rekordisaju muutsid veelgi üllatavamaks võistlustingimused, mis kõikusid talve ja varakevade piiril. Rohkem kui korra nähti kahe päeva jooksul lumesadu ja öised miinuskraadid ei andestanud neile, kel võis ununeda õhtul kardi jahutussüsteem veest tühjendada.

Kardispordis märgitakse rajarekordid eraldi iga võistlusklassi kohta nii kvalifikatsiooni- kui võistlussõitude lõikes. Rekorditena läks kirja tervelt 15 ajaparandust ja uute rekordiomanikena kirjutasid ennast Eesti autospordilukku kümme sportlast (täpne loetelu allpool).

Eesti suletud radadel aastaid ajavõtuga tegelenud ja rekordeid fikseerinud Asper Leppiku sõnul on tegemist küll üsna harukordse, kuid ometi mitte päris ainulaadse juhtumiga ja sarnast hulgikaupa parimate ringiaegade väljasõitmist olla nähtud ka kümmekond aastat tagasi. Erakordsed ilmaolud mänginud olulist rolli ka toona, kuid hoopis vastupidisel moel – tegu olnud erakordselt suviste ja soojade ilmastikuoludega, mis ootuspäraselt rehvidele (liigagi) häid pidamistingimus i pakuvad.

Kas hämmastavalt tõusnud kiiruste taga on üleüldine sõidumeisterlikkuse järsk kasv või tuleb põhjuseid otsida mujalt, pärisime asjaomastelt endilt.

Markus Kajak, KZ2 klassi avaetapi võitja ja absoluutse rajarekordi uude sekundikümnendisse nihutanud Team Estonia Autosport 2023 liige:“Rekordeid parandati tõepoolest palju ja paljudes klassides. Põhjust tuleb otsida ideaalilähedastest oludest: jahe õhk ja suhteliselt soe rada. Ühtpidi soodustas see rehvide tööd – sirgetel said need piisavalt jahutust, et võidusõidu vältel mitte üle kuumeneda – ja teisalt pakkus väga sobivaid töötingimusi mootorile. Aga eks ole ka sõidetud palju ja kiirus andis kinnitust korralikust sõiduvormist, mida kindlasti soovime tänavustel tippvõistlustel korralikuks tulemuseks realiseerida.“

Markusega nõustub ka meeskondlikult avaetapil võidutsenud Aqva Racingu tiimipealik Taavi Toobal: „Kahtlemata on järsult tõusnud tempo juurpõhjuseks rehvid ja nende paranenud haardevõime. Julgen seda väita otsese võrdluse põhjal, mida saime teha eelmise hooaja ja tänavust rehvi samades tingimustes kõrvutades. Aga loomulikult ei maksa alahinnata häid tingimusi: külm õhk pakkus paremaid töötingimusi mootoritele ja teisest küljest ei lasknud rajale jätta liiga tugevat rehvikihti, mis selle liialt kleepuvaks muudaks. Nõndanimetatud „ülepidamise“ tingimustes hakkab liiialt palju mootori jõuvarust otsesuunalisel liikumisel kuluma veeretakistuse ületamiseks.„

Aga Taavi Toobalil jätkub kiidusõnu ka sportlastele: „Kindlasti ei saa öelda, et sõitjate tase oleks praegu kehvapoolne. Head hoogu näeb juba alates Micro klassist nõnda piisavalt, et Euroopasse võistlema minnes häbisse jäämist karta pole põhjust. Talvehooajal Lõuna-Euroopas treenimine ja võistlemine on paljude jaoks normaalsuseks muutunud ja koos võistlemise positiivne mõju on alati see, et kiiremate tuules õppides kasvab ka kõigi teiste hoog. See on nii igal pool, ka meil Eestis.“

Kõikides klassides sõideti rehvitootja LeCont käesoleva aasta toodangut kasutades. Rehvide maaletooja, Kart Baltic Group OÜ tegevjuht Guido Allmere ei nõustunud spekuleerima võimalike muutuste üle rehvide kvaliteedis. „LeCont rehvid on FIA poolt homologeeritud vastamaks kindlatele rehvisegu nõuetele ja suuremad kõikumised on siin seetõttu välistatud. Kõik peab püsima lubatud normide piires. Kuid loomulikult on igal tootjal omad saladused, mida ei avaldata kellelegi ja lõplikku tõde me seetõttu ei tea. Igal juhul on rõõm tõdeda, et praegu kasutatavad rehvid pakuvad head pidamist ka põhjamaiselt kargetes oludes ja lubavad meil võidu sõita lõunamaade radadele lähedase haarduvusega. See on kasulik eelkõige sõitjatele, kel ambitsioonid Eestis väljapoole ulatuvad, aga laseb tõelist kardisõidufiilingut nautida ka tagasihoidlikemate eesmärkidega võistlejatel.“

Eesti meistrivõistluste järgmine etapp sõidetakse legendaarsel ja värskelt renoveeritud Kuningamäe kardirajal. Vaevalt, et sedavõrd talvistes oludes, kuid igal juhul on spetsialistide hinnangul põhjust oodata erakordselt kõrge sõidutempo ja rekordiliste ringiaegade sõitmise jätku.

Värsked rekordid Aravete rajalt

ROTAX MINIMAX
45.251 (79,636 km/h) Nikita LJUBIMOV, EST, Talvar Racing, Energy / Rotax 125 / LeCont (võistlus)
ROTAX MAX SENIOR
42.270 (85,252 km/h) Kertu VALING, EST, Talvar Racing, Tony Kart / Rotax 125 / LeCont (võistlus)
42.199 (85,395 km/h) Paul-Kristian HAMBURG, EST, Talvar Racing, Tony Kart / Rotax 125 / LeCont (kvalif.)
ROTAX DD2 MASTERS
42.172 (85,450 km/h) Priit SEI, EST, AQVA Racing, Exprit / Rotax 125 / LeCont 06.05.2023 (võistlus)
42.179 (85,436 km/h) Priit SEI, EST, AQVA Racing, Exprit / Rotax 125 / LeCont 06.05.2023 (kvalif.)
ROTAX MAX JUNIOR
42.021 (86,757 km/h) Toms STRELE, LAT, SM Racing, Tony Kart / Rotax 125 / LeCont (võistlus)
41.735 (86,345 km/h) Toms STRELE, LAT, SM Racing, Tony Kart / Rotax 125 / LeCont (kvalif.)
ROTAX MAX DD2
41.139 (87,596 km/h) Ragnar VEERUS, EST, IVR Racing, BirelART / Rotax 125 / LeCont (võistlus)
41.362 (87,123 km/h) Ragnar VEERUS, EST, IVR Racing, BirelART / Rotax 125 / LeCont (kvalif.)
OK JUNIOR
41.028 (87,833 km/h) Hugo RAJAMETS, EST, Vihur Team, Exprit / TM / LeCont (võistlus)
40.703 (88,534 km/h) Hugo RAJAMETS, EST, Vihur Team, Exprit / TM / LeCont 06.05.2023 (kvalif.)
OK
40.809 (88,304 km/h) Robin SÄRG, EST, Gear Racing, Lenzokart / IAME / LeCont (võistlus)
40.205 (89,631 km/h) Roland KUKLANE, EST, Liqui Moly Roli Motorsport, Tony Kart / TM / LeCont (kvalif.)
KZ2
39.620 (90,954 km/h) Markus KAJAK, EST, Team-O Racing, Synergy / Modena / LeCont (võistlus)
39.642 (90,904 km/h) Markus KAJAK, EST, Team-O Racing, Synergy / Modena / LeCont (kvalif.)

Allikas: mylaps.ee

Võistluse detailsed tulemused.

The post Aravete kardirajal purustati ridamisi rajarekordeid appeared first on Eesti Autospordi Liit.