Autoralli Euroopa meistrivõistlused 2024: kes, kuidas, kus ja millal?
2024. aasta autoralli Euroopa meistrivõistlustel (ERC) sõidetakse kaheksa etappi kaheksas riigis, neist üks Eestis. Delfi Rally Estonia toimub juulikuu esimesel nädalvahetusel.
Kaheksast etapist kolm sõidetakse kruusal ning viis asfaldil. Hooaeg saab alguse aprilli teisel nädalavahetusel kruusal Ungaris ning lõppeb asfaldiralliga oktoobri keskel Poolas. Kaheksa aastase vahega kuulub Delfi Rally Estonia ERC kalendrisse.
Milline on ERC rallide ülesehitus ning punktisüsteem?
Autoralli Euroopa meistrivõistlustel viidi alates 2018. aastast sisse muudatus, mis puudutab stardijärjekorda. Kui autoralli maailmameistrivõistluste sarjas (WRC) stardib esimesena MM-sarja liider, siis ERC rallidel toimub Rally2 autodele kvalifikatsioonikatse, mis paneb paika ralli avapäeva stardijärjekorra. Enne kvalifikatsiooni on sõitjatel võimalik läbida katset kaks korda, mida nimetatakse vabatreeninguks.
Kvalifikatsioonikatset saab iga sõitja sõita ühe korra. Kvalifikatsioonikatse määrab esimese 15 Rally2 auto stardijärjekorra. Kui eelmine hooaeg sai kiirem piloot valida endale stardikoha, siis sellest aastast on seda muudetud. Asfaldi etappidel stardib kiirem sõitja esimeselt ja kruusarallidel 15. stardikohalt. Sõitjad, kes ei sõida Rally2 autoga, saavad end ralliks soojendada, sarnaselt WRC sarjale, testikatsel.
Punkte jagatakse iga kategooria 15 parimale sõitjatele. Esimene koht saab 30 punkti, teine koht 24, kolmas 21, neljas 19, viies 17 ning 15. koht ühe punkti. Punktikatsel jagatakse punkte viiele parimale, võitja 5 punkti ning viies koht ühe punkti. ERC, ERC3 ja ERC4 võistlus hooaja jooksul läheb arvesse kaheksast võimalikust rallist seitse paremat rallit ning Junior ERC klassis kuuest võimalikust rallist viis parimat tulemust.
Alates 2024. hooajast saavad punkte koguda ka tiimid, kui nende auto vastab FIA ralliautode püramiidi nõuetele. Varasemal hooajal said tiimid punkte vaid siis, kui sõitjad sõitsid 15 parima sekka. 2024. hooajast peab võistleja tiimipunktide teenimiseks olema registreeritud oma tiimi nime all, kas ERC, ERC3 või ERC4 arvestuses. Üks tiim saab punktidele üles anda maksimaalselt kolm autot, millest kahe parima punktid lähevad arvesse. Hooaja kokkuvõttes läheb tiimidel arvesse seitsme parima ralli tulemused.
Kes hakkavad tiitlit püüdma?
Tiitlikaitsja Hayden Paddon (Hyundai i20 N Rally2) asub tiitlit kaitsma. Tänavu loodab Uus-Meremaal pärit sõitja samuti Euroopa meistritiitli koju viia. „Tahame kaardilugejaga (John Kennard) näidata konkurentidele tagatulesid ja ootame karmi heitlust, kuid üritame näidata nüüd meile juba tuttavatel rallidel paremat kiirust,” rääkis Paddon portaalile DirtFish. “Kalendris on kaheksa rallit, millest neli on meile juba tuttavad, ülejäänud on meie jaoks uued. Oleme väljakutseks valmis, sest viimasel aastal töötasime selle kallal, et oleksime asfaldil kiirem nagu kruusal. Sellest tuleb põnev aasta!” lisas ta.
Hayden Paddon sihib EM-tiitilt. Fto: Andre Lavadinho / @World / Red Bull Content Pool
ERC-s teeb täishooaja kaasa ka norralane Mads Østberg (Citroen C3 Rally2), kes eelmisel hooajal tuli kokkuvõttes kolmandale kohale. “Alustame teist aastat ERC sarjas. Pakett, millega 2024. aastale vastu lähme, on tugev ning pole kahtlustki, et me ei taha võidelda ainult rallivõitude, vaid ka meistritiitli eest. Østbergile loeb kaarti rootslane Patrik Barth.
Kahele eelnevale mehele võiksid konkurentsi pakkuda lätlane Mārtiņš Sesks, soomlane Mikko Heikkilä, kes mõlemad on stardis uue Toyota Rally2 autoga. Lisaks neile teevad sarjas kaasa ka prantslased Yoann Bonato ja Mathieu Franceschi, itaallane Andrea Mabellini ning poolakas Mikołaj Marczyk.
Eestlastest teeb Junior ERC hooaja kaasa Karl-Markus Sei, kes sõidab Peugeot 208 Rally4 autoga. Seile loeb kaarti Martin Leotoots, kuid avaetapil Ungaris teda ajutuselt asendamas Tanel Kasesalu. “Meie selle aasta eesmärk on saada kasulikke kogemusi uutelt rallidelt, kus me pole varem sõitnud. Kui tunne on autos hea, siis proovime ka riskida ja suruda,” ütles Sei.
Jaspar Vaher mullusel Rally Estonial. Foto: Pille Russi
Lisaks Seile võib ERC sarjas tänavu eestlastest näha ka Georg Linnamäed ja Jaspar Vaherit. Enim eestlasi on stardi oodata ilmselt kodusel Delfi Rally Estonial.
Milline näeb välja 2024. aasta ERC kalender?
Hooaeg avatakse 12.-14. aprill toimiva Ungari ralliga. Kui võrrelda eelmise hooajaga, siis 2023. aasta sai ERC hooaeg stardi Portugalis Serras de Fafe ralliga. Mullu sõideti Ungari ralli asfaldil ning hooaja viimase etapina. See aasta sõidetakse ralli Veszprémi linna ümbruses ja kruusal.
Mai sõidetkse võidu sarnaselt eelmisele aastale Kanaari saartel. Etapp toimub 02.-04. maini. Eelmise aasta TOP3 moodustasid sellel rallil prantslane Yoann Bonato, uusmeremaalane Hayden Paddon ja hispaanlane Efren Liarena. Kanaari saarte etapp sõidetakse Las Palmas de Gran Canaria linna ümbruses ning 2025. aastal kuulub see ralli maailmameistrivõistluste kalendrisse.
Kolmandaks etapiks liigutakse põhja poole, kui 13.-15. juunini sõidetakse Rootis Skandinaavia kuninglik ralli. Hooaja teine kruusaralli toimub Karlstadi linna läheduses. 2023. aastal mahtusid sellel rallil poodiumile kohalik sõitja Oliver Solberg, talle järgnesid uusmeremaalane Hayden Paddon ja lätlane Mārtiņš Sesks.
Neljandaks etapiks seatakse sammud Eesti poole, kui kaheksa aastase vahega kuulub Delfi Rally Estonia taas ERC kalendrisse. Kodune etapp sõidetakse 5.-7. juulini Lõuna-Eesti teedel. Viimased neli aastat on Delfi Rally Estonia kuulnud maailmameistrivõistluste kalendrisse. Eelmise aasta WRC etapil seisis WRC2 arvestuses poodiumi kõige kõrgemal astmel norralane Andreas Mikkelsen, kes see aasta sõidab Hyundai WRC tehasetiimis. Teise ja kolmanda koha hõivasid poodiumil soomlased Sami Pajari ja Emil Lindholm.
Edasi liigutakse taas lõuna poole, kui 26.-28. juulini sõidetakse Itaalias Rooma ralli. Tegemist on hooaja teise asfaldi ralliga, mis sõidetakse Fiuggi linna ümbruses. Eelmisel hooajal hõivasid poodiumi kaks esimest kohta kohalikud mehed Andrea Crugnola ja Giandomenico Basso. Viimasele poodiumikohale sõitis Paddon.
16.-18. augustini sõidetakse Tšehhimaal Barumi ralli, mis on 2024. aasta ERC kalendri vanim ralli ning toimub see aasta 53. korda. Hooaja kolmas asfaldi etapp sõidetakse Zlíni linna ümbruses. Eelmisel hooajal jäi võidukarikas koju, kui võidukarika tõstis pea kohale kohalik mees Jan Kopecký. Teisele kohale tuli Ungari ralli sõitja Miklós Csomós ning kolmandale kohale austerlane Simon Wagner.
Neljas asfaldi etapp sõidetakse 30. augustist kuni 1. septembrini Ühendkuningriikides. JDS Machinery Rali Caredigion nimeline ralli kuulus eelmisel hooajal autoralli Euroopa karikasarja ja Briti meistrivõistluste kalendrisse. Etapp kuulub ERC kalendrisse esmakordselt ning on ühtlasi ka 2024. aasta ERC kalendri noorim ralli.
Hooaja lõpetab samuti asfaldi ralli, mis sõidetakse 11.-13. oktoobrini Poolas Katowice linna ümbruses. Kui Ungari ralli sõideti eelmisel aastal asfaldi, aga sellel hooajal kruusal, siis Poola ralliga on vastupidi. 2023. aastal sõideti Poola ralli kruusal, mis 2024. aastal kuulub maailmameistrivõistluste kalendrisse.
The post Autoralli Euroopa meistrivõistlused 2024: kes, kuidas, kus ja millal? appeared first on Eesti Autospordi Liit.