Motoveeb

Mootorratta ja autospordi, uudised ja mõtted ja mõnd muud veel.

FIA Rally Star Euroopa finaali võitja Romet Jürgenson: „Kogu tänavune hooaeg on suures pildis ettevalmistus 2024. aastaks.“

Möödunud aastal FIA Rally Star Euroopa finaali võitnud Romet Jürgnesonil jääb seljataha edukas debüüthooaeg Eesti meistrivõistlustel, mis lõppes EMV7 klassi hõbemedaliga. Vaatame koos 23. aastase noormehega tagasi möödunud hooajale ja piilume ka juba tänavuse hooaja kardina taha. 

Jaanuari lõpus 2022 selgus, et oled FIA Rally Star programmi Euroopa finaal võitja. Kuidas see aasta sealt edasi läks?

Peale FIA Rally Star programmi Euroopa finaali võitu oli kerge peata olek, saamata hetkeks aru kuhu ma oma asjadega nüüd sattunud olen. Sealt edasi oli vaja hakata tööd tegema ja vaeva nägema. Võrreldes teiste finalistidega on mul olnud veidi rohkem aega ennast tänavuseks hooajaks ette valmistada. Hakkasin kiiresti toetajaid otsima, et saaksin Eestis ja ka väljas võistelda. Teadsin, et rallispordis on kogemus väga oluline ja enda tehtud ettevalmistus ja treening tuleb ainult kasuks. Vaikselt hakkas asi arenema ja kui olin leidnud endale ka toetajad, siis tegime otsuse, et soetame Honda Civic Type-R võistlusauto, millega siis hakkasime Eesti meistrivõistluste etappidel osalema. 

Mainisid, et soetasite autoks Honda Civic Type-R. Miks just selline valik?

Kui võimalused oleks olnud, siis oleksin kindlasti eelistanud nö. päris ralliautoks ehitatud autot, kuid läks nii ja tagantjärgi võib öelda, et see oli isegi õige valik, sest kui käisin Sloveenias asfaldirallit sõitmas, siis sain aru, et see vahetus Honda pealt Ford Fiesta Rally4 auto peale oli väga lihtne. Kuna Honda on nö. robustne auto ja kui sellega oled sõitnud, siis oled saanud hea karastuse ja sealt istuda päris ralliks ehitatud autosse oli päris lihtne. Nagu ka tulemused näitasid, siis kannatas konkurentidega tempot selle tehnikaga võrrelda küll.

Seni oli sulle virtuaalmaailmas kaarti lugenud arvuti, kuid nüüd istus reaalses ralliautos sinu kõrvale kogenud Siim Oja. Kuidas see koostöö alguse sai?

Mul oli kohe algusest selge, et kaardilugeja peaks olema keegi, kes pole enam roheline, sest kaks rohelist autos on valem, mis minu jaoks ei tööta, sest olen selles spordis nii uus. Kuna Siim on ka Paidest, siis teadsin teda juba varasemast. Ta oli mu tuttava David Sultanjantsiga juba pikalt sõitnud ja kui tegin talle pakkumise, et minuga sellele teekonnale kaasa tulla, siis ta oli nõus ja hakkasime vaikselt pihta. Koostöö sujus ja tulid ka tulemused.  

Nädalavahetusel Horvaatias sõidetav ralli on ettevalmistus MM-etapiks. Foto: No Stint Media

Mainisid ka, et osalesid möödunud hooajal Eesti meistrivõistlustel ja see oli su esimene hooaeg päris rallis. Klass EMV7, autoks Honda Civic Type-R ja tulemuseks endast oluliselt kogenumate võistlejate vastu klassivõidud Rally Estonial, Paides ja Saaremaal. Hooaja kokkuvõttes klassi hõbe. Kuidas ise sellele tagasi vaatad?

Hooaeg sai endalegi üllatuseks väga ok. Peale esimest kahte etappi, kus tulid katkestamised oli mast üsna maas, sest ei saanud täpselt aru, et kas teen ise midagi valesti või on auto nii kehva, et ei too lõpuni. Lõpuks sain aru, et peab ise natukene mõistlikumalt sõitma ja autot paremini hooldama. Seejärel hakkasin lõpuni jõudma ja tulid ka tulemused. Kui ma FIA Rally Star programmi võitsin, siis olin enamuse jaoks suvaline tüüp kuskilt arvuti tagant ja eks ma olingi. Olen enda arvates siiani ei keegi, tõestada on veel palju. Veidi oli muidugi naljakas kuulda, kui asjasse süvenemata sellist juttu räägiti. Kuid see andis just motivatsiooni näidata, et mind valiti asja eest selle programmi võitjaks. Mida hooaeg edasi seda vähemaks seda juttu jäi, sest tulemused rääkisid enda eest.

Said kohe esimesel hooajal kirja ka välistardid Lätis Liepaja rallil ja siis juba Sloveenias, su esimene asfaldiralli. Kui erinev see maailm oli võrreldes kodusega just seal Sloveenias?

See oli kõik väga uus. Mäletan esimest testipäeva seal, see oli päris huvitav. Testipäeva lõpuks tundus kõik see mida teeme juba üsna loogiline. Sai selgeks, et uutes oludes ja pinnasel kohe kiiresti sõita ei saa ja tuleb hakata vaikselt samm-sammult liikuma. Kuna mul on olnud aega selle võistluse sisevideod üle vaadata, siis tagantjärgi saime väga hea ralli, sest saime seal sõita vihmas, kuivas ja end proovile panna erinevates oludes.

Sul on nüüd seljataga esimene rallihooaeg ja ees ootamas esimene nö. auhinna hooaeg. Kui nüüd mõtled sellele, et enne olid su hooajad virtuaalsed nüüd reaalsed, siis kui erinevad need kaks maailma on?

Õnneks ma päris ainult virtuaalse taustaga polnud, sest olin natukene teinud nö. päris asja ka. Üks erinevus, millest ma aru sain oli see, et füüsilises mõttes on ralli üpris raske spordiala ja hakkasin tegelema enda füüsilise poolega. Kui katsel pead ikka 10-15 korda silme eest higi pühkima, siis see keskendumine pole päris see. See andis ka signaali, et pean ennast selleks hooajaks ka füüsiliselt vormi saama ja olen ka sellega palju tegelenud. Üldises mõttes on ikkagi need kaks maailma suhteliselt võrdlematud alustades juba riskidest, mis päris elus on. Restart nuppu päris elus pole

Kuidas sa rallideks valmistud? Olen sotsiaalmeedias näinud, et oled enne eesootavat hooaega tublisti ka füüsilist trenni teinud. Kas omal käel või mõne treeneriga?

Pikema plaani füüsilise ettevalmistuse osas on mul teinud MyFitness, kes ka väikestviisi mind toetab. Koostöös personaaltreeneriga tegime pikema plaani ja kava, millega ma saan edaspidi jätkata. Olen selle järgi palju trenni teinud ja ka iseseisvalt toitumist jälginud. Lisaks füüsilisele poolele on minu suur osa rallideks valmistumisel olnud nüüd selle ajaga, kui teised on sel hooajal rallisid sõitnud videote vaatamine ja sõidu analüüsimine. Lisaks oleme koos kaardilugejaga teinud legendi analüüsi ja legendi trenni. Ja loomulikult on üks suur osa ettevalmistusest toetajate otsimine, et saaks selle hooaja korralikult ära sõita.

Oled sel hooajal võistlemas Ford Fiesta Rally4 autoga. Kas oled ka tegemas koostööd või palunud abi kogemuse osas mõne Eesti sõitjaga, kellel selle autoga eelnev kogemus?

Kuna see Ford Fiesta Rally4 auto on mul tänu headele sponsoritele endale soetatud, siis võistlen kõigi eelduste kohaselt sellega ka Eesti meistrivõistlustel. Saan samas klassis võistelda hea sõbra Jaspar Vaheri ja teiste kiirete Eesti noorte vastu. Otseselt koostööd ei tee selles osas kellegagi, kuid olen abi palunud ja arutanud nii Robert Virvese, kui ka Ken Torniga. 

Miks sa valisid Rally4 auto, mitte Rally3 nagu FIA Rally Star programmis saab olema?

Algne plaan oli FIA Rally Star programmi kõrvalt 2-3 lisaetapiks Rally3 rentida, kuid kui numbrid võrdlusesse panin, siis enda Rally4 tundus lõpuks ikkagi kõige mõistlikum valik. Kuna selle auto soetamine oli heade sponsorite abiga võimalik ning saaksin sellega sõita pea poole rohkem, kui renditud Rally3 autoga, siis lõpuks oli selge, et valin igal juhul selle variandi. Arutasin seda otsust ka nt. Teemu Sunineniga ja ta oli samal arvamusel.

Kuna ma alustan alles enda teist ralliaastat, siis puhas kilomeeter on suurema väärtusega, kui spetsiifilise autoga harjutamine. Kiirel teel on Rally3 ja Rally4 autoga sõitmine väga sarnase loogikaga. Lisaks on selles klassis Eestis viimase aja konkurents väga tummine, kus on hea ennast teistega võrrelda.

Oled koos Siimuga eeloleval nädalavahetusel startimas Horvaatias, Rally Karlovac võistlusel. Millise eesmärgiga sinna rallile stardid?

See võistlus on ettevalmistus Horvaatia MM-ralliks ja mingit kohalist eesmärki ma selleks ei pane. Kuna sõidupaus on päris pikk olnud, siis esimene eesmärk on, et saaks jälle end tagasi rallirütmi. Horvaatia MM-rallil ma arvan samuti, et oleks palju palutud, et ma kohe seal mingi tulemuse teeks. Olen rahul, kui minu arengukõver liiguks loogiliselt ülespoole, saaks kõik katsed läbi sõidetud, kogemused saadud ja ralli lõpuks oleks hea tunne. Kogu tänavune hooaeg on suures pildis ettevalmistus 2024. aastaks, kuid see kas ma sinna FIA Rally Star meeskonda saan, see sõltub kõik tänavusest hooajast ja selle tulemustest.

Kas Horvaatia MM-ralli saab olema juba kuidagi seotud selle võidetud FIA Rally Star auhinnaga või veel mitte?

Ei, see on mu enda soov nendel rallidel oma Rally4 autoga osaleda. Peale seda toome auto Eestisse ja sõidame kaasa siinse hooaja. FIA Rally Star programm algab mai lõpus, kui läheme nädalaks ajaks treeninglaagrisse. Juunis hakkavad pihta esimesed rallid ja saan nii palju hetkel öelda, et ka Eesti rallisõpradel on kalendri osas positiivseid uudiseid oodata.

Kes saavad olema su selle aasta konkurendid FIA Rally Star sarjas?

Tean kolme konkurenti, kuid näiteks Ameerika finaali on erinevatel põhjustel pidevalt edasi lükatud ja lõpuks on nüüd kinnitatud, et see toimub mai alguses Uruguais. Lõuna-Aafrika Vabariigist on Max Smart, Austraaliast Taylor Gill ja Omaanist Abdullah Masoud Altawqi.

Tahaksid Sa midagi veel omaltpoolt lisada?

Tahaksin kindlasti omaltpoolt tänada kõiki häid inimesi, kes mind toetavad. Alustades neist, kes mul Fiesta Rally4 aitasid soetada, lõpetades nendega, kes mul enda plaanitud kava võimaldavad täita. Selleks, et kavandatud plaan päris lõpuni ära realiseerida, on vaja veel muidugi vaeva näha. See on minusuguse rallisõitja jaoks pidev protsess, aga hakkan sellega ka vaikselt juba harjuma.

Romet Jürgenson / Siim Oja mullusel Saaremaa rallil. Foto: Pille Russi

The post FIA Rally Star Euroopa finaali võitja Romet Jürgenson: „Kogu tänavune hooaeg on suures pildis ettevalmistus 2024. aastaks.“ appeared first on Eesti Autospordi Liit.