Märkmeid testipäevikust. Eesti Autospordi Liit osaleb aasta auto valimisel
Eesti Autospordi Liit osaleb esmakordselt Eesti aasta auto valimisel, mille kuue finalisti testimärkmeid saame siinkohal jagada.
Tänavused finalistid on Dacia Logan/Sandero, Hyundai i20, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz C-klass, Opel Mokka ja Škoda Enyaq iV. Finalistide nimekirjast paistab selgelt automaailma suund elektrifitseerimisele – Ioniq 5 ja Enyaq on elektriautod ning Mokkast valmistatakse ka elektriversiooni.
Olgu siinkohal kohe vastatud ka kõige enam korduma kippuvale küsimusele: kuidas võrreldakse võrreldamatut, näiteks Dacia Sanderot Mercedese C-klassiga? Lihtne: ei võrreldagi. Tegemist ei ole võrdlustestiga, vaid aasta auto valimisega. Eks igal žürii liikmel ole oma vaatepunkt ja omad kriteeriumid, mina saan tutvustada enda oma. Enim punkte saab minult auto, mis aastal 2022 (valime 2022. aasta autot) võiks Eesti autoostjale enim sobida. Puhtalt isiklik arvamus. Suure hulga isiklike arvamuste summana tekib žürii arvamus, mis ei saa ega peagi kõigile meeldima.
Käesoleval nädalal toimus LaitseRallyPark´is sõidupäev, kus kõigil žürii liikmetel oli võimalus finaliste proovida. Allpool lühidalt muljeid finalistidest.
Dacia Sandero Stepway.
Dacia Logan/Sandero on seltskonna odavaima baashinnaga sõiduk. Soodsaima Sandero saab soetada 10 390 euro eest, sedaankerega ja mõõtudelt suurema, kuid tehniliselt sarnase Logani hinnakiri stardib 12 090 eurost. Proovisõidul esindas Sanderot maastikuautolikuma disaini ja kõrgema kliirensiga versioon Stepway. Ligikaudu 4,1 meetrit pika ja 2,6meetrise telgede vahega autos jagub ruumi mõlemasse istmeritta. Sõiduomadustes tõuseb esiplaanile mugavus, mis tähendab, et kehvadel teedel liiklejatele võiks Sandero Stepway ka sel põhjusel olla hea valik. Kolme silindriga 90hobujõuline bensiinimootor kombineerituna variaatorkäigukastiga ei moodusta aga kuigi hoogsat kooslust. 0 – 100 km/h ajaks teatab tehas 14,2 sekundit, manuaalkäigukastiga oleks sama näitaja 12 sekundit.
Hyundai i20
Hoogsa disainiga Hyundai i20 hinnakiri algab 13 990 eurost. Sanderoga samasse suurusklassi kuuluv i20 suudab samuti mõistlikult mahutada autosse neli täiskasvanut. Liitrise töömahuga poolhübriidmootor arendab 120 hobujõudu ning annab 1,2tonnisele autole väikese pereauto kohta piisava dünaamika igas elulises olukorras. Veermiku häälestus kombineerib õnnestunult mugavuse ja sportlikkuse. N Line paketiga auto mootori heli võib meeldida või mitte, kuid märkamata see kindlasti ei jää: kolmesilindrilisele iseloomulik põrin kostab sõitjateruumi valjult, selgelt ja teatava sportliku ambitsiooniga.
Hyundai Ioniq 5.
Elektriauto Hyundai Ioniq 5 hinnakiri stardib 49 990 eurost. Selle summa eest saab 217 hj arendava tagaveolise auto, mudelit esindas aga nelikveoline versioon, mille eesmine elektrimootor teeb 95 ja tagumine 210 hj, summaarne pöördemoment on 605 Nm (255 ja 350 Nm). 0 – 100 km/h käib sportautoliku 5,2 sekundiga. Kõige äkilisemasse sõidurežiimi lülitatud Ioniq 5 peaaegu unustab oma 2,1tonnise tühimassi. Sõidurežiimi vahetusega saab kutsuda esile suure muutuse, ökonoomseks “lülitatud” Ioniq 5 justkui ei mäletakski, milliseid ulakusi ta tegi hetk tagasi sportlasena. Tavamudeli sõiduulatuseks ühe laadimisega teatab Hyundai 481 kilomeetrit, sportlikumal versioonil 460 km.
Mercedes-Benz C-klass
Mercedes-Benzi C-klassi hinnad algavad 45 120 eurost. Noobelmarkide keskklassi sedaanide tipptaset esindavale autole on raske midagi ette heita. Parasjagu mugav, parasjagu konkreetne. Nuppude kahandamisega juhikohal läks mõnigi mark liiga innukaks ja ehkki esimese hooga tahaks nimekirja kanda ka Mercedese, seda siiski teha ei maksa. Keskekraani asend ja menüüde loogika on vägagi õnnestunud ja elementaarsete seadistuste tegemiseks ei tulnud pilku teelt kauemaks pöörata kui nuppude puhul.
Opel Mokka.
Opel Mokka hinnakiri algab 16 400 eurost. 4,15 meetrit pika Mokka väliskujustus on mänguline nagu selle klassi linnadžiipidele tavaks, kuid erinevalt mõnest rivaalist, saab teema jätku ka sisemuses. Punased ehisliistud ei mõju silmale nii väljakutsuvalt kui selle lause põhjal võib tunduda. Mokka sõidab heas mõttes märkamatult, omadustes leiti hea tasakaal. Ka 1,2liitrise bensiinimootori 130 hobujõu pakutav dünaamika klapib auto teiste omadustega. Muide, automaatkäigukast on kaheksakäiguline.
Skoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV odavaim versioon maksab 39 200 eurot. Elektriautod on ses mõttes huvitav liik, et mõni autotootja ei tee elektrilisuses kujustuses numbrit, näiteks Peugeot 2008 sisepõlemismootoriga ja elektriversioon on peaaegu identsed, Hyundai Ioniq 5 aga rõhutatult futuristlik, Škoda toimetab kusagil vahepeal. Enyaqile peale vaadates ei kahtlustaks kuidagi sisepõlemismootorit, kuid üle maa ja ilma see oma elektrilisust kah ei kuuluta. Ruumikas ja praktiline jäävad kõlama peamiste märgusõnadena. Sõiduomadustes domineerib sel 2,2tonnise tühimassiga autol mugavus. Sõiduulatus ühe laadimisega jääb sõltuvalt versioonist 355 ja 537 kilomeetri vahele.
Eesti aasta auto kuulutatakse välja 8. detsembril LaitseRallyPark´is toimuval galal. Milline võidab? Pole aimugi.
Kristjan Sooper, žürii liige
Fotod: Silvo Voznesenski / Automotiiw
_____________________________
Allikas: Eesti Autospordi Liit – www.autosport.ee