Mootorrataste piduriklotsid: omadused, töötingimused, levinud probleemid ning vahetamine
Mootorrataste piduriklotsid on osa süsteemist, mille eesmärk on ratas peatada. Ehituslikust apektist vaadatuna on piduriklotside näol tegu plaatidega, mille pinda katab hõõrdkate. Kui mootorratta juht vajutab pidurit, siis pressitakse klotsid vastu ketast, tekitades nii hõõrdumist, mis on vajalik ratta pöölemise lõpetamiseks.
Saadaval on erinevat tüüpi mootorrataste piduriklotse. Nende paigalduskoha järgi saab neid jaotada järgnevalt:
– Eesmised piduriklotsid. Nende tööiga jääb tavaliselt vahemikku 15 000 kuni 20 000 kilomeetrit.
– Tagumised piduriklotsid. Kui neid kasutada säästlikult, ilma neile suurt koormust avaldamata, siis võivad need töökõlbulikuna püsida isegi üle 20 000 kilomeetri.
Nende peamise materjali järgi saab mootorrataste piduriklotse jaotada järgnevalt:
– Metallist piduriklotsid. Need suudavad taluda kõrgeid töötemperatuure ning lisaks aitavad pidurikettaid puhastada. Nad on võrdlemisi odavad ning nad omavad häid soojusjuhtivaid omadusi. Nende hõõrdkate võib sisaldada grafiiti, vaike, keraamikat ja muid aineid.
– Süsinikust piduriklotsid. Need on mõeldud ja välja töötatud mootorispordi harrastamiseks. Neid iseloomustab suur tõhusus ja nende korrapäraseks tööks tuleb nad enne kasutamist üles soojendada. Neid saab kasutada vaid kood süsinikust piduriketastega.
Lisaks jagavad paljud tootjad kõik piduriklotsid mitmesse kategooriasse lähtuvalt nende maksimaalsest lubatud töötemperatuurist:
– Kuni +400 °C. Need on tavaliselt musta värvi. Nad on ideaalsed igapäevasteks, mitte liialt kiireteks sõitudeks linnatingimustes.
– Alla +650 °C. Enamasti värvitakse need klotsid roheliseks. Need on mõeldud mootorrattajuhtidele, kellele meeldib sportlik ja dünaamiline sõidustiil.
– Mitte enam kui +750 °C. Need on mõeldud sportratastele ja maastikumootorratastele. Esimeste puhul on klotsid enamasti värvitud punaseks või kuldseks, viimaste puhul aga kollaseks, helesiniseks või meresiniseks.
– Kuni +1000 °C. Professionaalsed piduriklotsid, mis on mõeldud võidusõiduks. Reeglina on need oranžid.
Mõned tootjad lisavad oma toodetele ka hõõrdekoefitsiendi. Mida kõrgem see näitaja on, seda tõhusamalt suudavad piduriklotsid pidurdada.
Selle näitaja osas eristatakse järgnevaid klasse:
C (0,15);
D (0,15–0,25);
E (0,35–0,45);
G (0,45–0,55);
H (üle 0,55).
Erinevate piduriklotside variantidega tuttav olemine on kasulik, sest see aitab teil mootorrattale klotse ostes teha õige valiku. Linnatänavatel kasutamiseks mõeldud klotsid näiteks on disainitud madalatel temperatuuride kõige tõhusamad olema – umbkaudu +300 kraadi juures. Seega kui selliseid klotse kasutada võidu sõites, siis koormab see klotsid üle ning nende hõõrdekoefitsient väheneb, mistõttu kaotavad nad oma tõhususe.
Vastupidine juhtub siis, kui võidusõiduks mõeldud klotse kasutada tänavasõiduks, mille tulemusena need ei saavuta oma töötemperatuuri ja püsivad liigkülmana. Klotside haare ei saa selle tõttu optimaalne olema ning nõnda kannatab pidurdamise tõhusus ning pikeneb pidurdusteekonna pikkus.
Vahepealsete omadustega mootorrataste piduriklotsid kujutavad endast aga kompromissi nende kahe äärmuse vahel. Nad pakuvad head ja tasakaalustatud jõudlust kõigis sõidutingimustes, kuid pole just kuigi tõhusad kummaski kirjeldatud skaala äärmuses. Seega on mõistlik enne piduriklotside ostmist mõelda selle peale, kuidas te oma mootorratast kasutada plaanite ning küsida endalt, millist jõudlust ning millises temperatuuriskaala osas te ratta piduritelt ootate.
Mootorrataste piduriklotside enamlevinud probleemid ning neid põhjustavad tegurid
– Äärmiselt kulunud klotsid. Selle esimeseks tunnuseks on klotsidest kostuma hakkav kriunuv heli. Klotside äärmist läbikulumist põhjustab kõige tõenäolisemalt nende liialt pikk kasutamine ning soovitusliku tööea eiramine.
– Ebaühtlane kulumine. See leiab aset vigaste silindrite tõttu ning see rike annab endast märku läbi pidurduse halvenenud tõhususe.
Soovitusi piduriklotside hooldamiseks ning väljavahetamiseks
Vahetage oma mootorratta piduriklotsid kindlasti välja siis, kui nende paksus on langenud kahe millimeetrini. Täpsemaid juhiseid soovitusliku miinimumpaksuse osas leiate te oma ratta hooldusjuhendist. Ka kõige vaiksem piduritest kostuv ebatavaline heli võib olla märk sellest, et on aeg uutele mootorratta piduriklotsidele mõtlema hakata või et on vajalik läbi viia parandustööd.
Kui teie sõidukil on kahekettaline esipidurisüsteem, siis peate te korraga välja vahetama mõlemad piduriklotside komplektid. Uute piduriklotside ostmisel peate te meeles pidama seda, et esipidurite ja tagumiste pidurite kettad erinevad teineteisest ning et neid ei või omavahel ära vahetada.
Tehases paigaldatud piduriklotside või OEM-osade vahetamine on kõige lihtsam ja kiirem viis oma ratta pidurite tõhususe tõstmiseks. Silmas tasub pidada aga seda, et erinevad tootjad valmistavad kõiksuguseid omavahel teineteisest lahknevate omadustega piduriklotse, soovides kõrgema klassi varuosade huvilistele pakkuda tõhustatud näitajatega varuosi – näiteks klotse, mis kestavad väidetavalt teistest kauem ja/või klotse, mis pakuvad pidurdamisel enam tunnetust ja tõhusust.
Oluline on siinkohal see, et algselt paigaldatud klotsidest erinevate varuosade ostmine võib endaga kaasa tuua mittesobivuse pidurisüsteemi teiste osade, näiteks ketta või rootoriga. Seetõttu, kui te pole just sajaprotsendiliselt kindel, et uus, algsest erinev piduriklots teie ratta pidurisüsteemiga kokku sobib, siis soovitame teil igaks juhuks osta OEM-varuosi.
Pärast uute piduriklotside paigaldamist oma mootorrattale on oluline meeles pidada, et uued klotsid vajavad optimaalse töövõimakuse saavutamiseks eelnevat kohandamist. Selleks peate te pidurihooba mitu korda järjest vajutama: nii saavutab pidurisüsteem kiiremini optimaalse töövõime.
Teebeallikad:
https://moto.autodoc.ee/varuosad/mootorratta-ketaspiduri-trummelpiduriklots-43004
https://www.autokoolhaja.ee/kuidas-valmistuda-hooajaks/