TOP 10: Eesti rallihooaja meeldejäävamad sündmused
Eesti autoralli hooaeg 2024 pakkus palju põnevust, draamat ja uusi väljakutseid. Euroopa- ja maailmameistrivõistluste etappidelt toodi koju nii katsevõite, poodiumikohti, kui ka meistritiitel. Pika ootuse järel sõideti Eesti meistrivõistluste etapp teiselpool Soome lahte ja kaks eestlast asusid tööle Rahvusvahelises Autoliidus FIA. Meeldejäävaid sündmusi oli palju, rallieksperdi Rauno Paltseri esikümme sai aga alljärgnev.
10. Hanna Lisette Aabna osales Beyond Rally Women’s Driver Developmenti programmis
Septembri keskel kutsus WRC promootor Poola Beyond Rally Women’s Driver Developmenti programmi osalema 18-aastase eestlanna Hanna Lisette Aabna. Kokku viisteist naisvõistlejat kogu maailmast kogunesid M-Sporti Poola Krakowi peakorterisse, et alustada kolmepäevast võimete testimist. Aabna kahjuks sel korral TOP3 valitute hulka ei pääsenud, kuid väga hea kogemuse sai ta Poolast sellegipoolest. „Tegemist oli tõesti raske katsumusega ja väga kiirete sõitjatega. Vähemalt on mu süda rahul sellega, mis kiirust näidata suutsin ja kui kõrgele lõpuks jõudsin. Kahjuks jäin sel korral eelkõige noore ea tõttu kolme parima hulgast välja, kuid usun, et see on alles algus,“ sõnas Aabna testide järel antud intervjuus.
9. Eestlased parimad Balti mere meistrivõistlustel
Teist hooaega selgusid parimad Balti Mere meistrivõistlustel (Baltic Sea Rally Championship). Kokku sõideti neli etappi, mis toimusid Lätis, Soomes, Eestis ja Leedus. Klassis 1 kuulus parimate eestlastena hõbemedal võistluspaarile Kaspar Kasari / Rainis Raidma (Ford Fiesta Rally2). Klassis 2 läks meistrite selgitamiseks vaja lisareeglit. Võrdsete punktidega, kuid enamate etapivõitudega tulid meistriteks Patrick Enok / Silver Simm, kes jätsid hõbedale Esmar-Arnold Unti / Raiko Lille. Mõlemad võistlesid Ford Fiesta Rally3-ga. Klassi 3 olid parimad eestlased kolmandaks jäänud Mark-Egert Tiits / Jakko Viilo (Ford Fiesta Rally4). Nelikveoliste klassis 4 jäi Egon Kaur / Allan Birjukovi (Hyundai i20 Proto) meistritiitlist lahutama 3 punkti. Tagaveoliste klassis 5 kuulusid BMW M3- ga sõitnud eestlastele esimesed neli kohta. Meistritiitli võitsid Markus Tammoja / Henri Ääremaa / Karol Pert, kes edestasid hõbemedalitele tulnud Taavi Niinemetsa / Esko samuti vaid 3 punktiga. Klassis 6 olid hooaja parimad eestlased Sander-Erik Tiits / Fredi Kostikov (VW Golf 2). Riikide arvestuses kuulus teist aastat järjest esikoht Eestile Läti ja Soome ees.
8. Igal meistrivõistluste etapil erinev võitja ja ajalooline Soome vahetusetapp
Terminali autoralli Eesti meistrivõistluste hooajal 2024 sõideti seitse etappi ja esmakordselt jagati meistrivõistlustel punkte eraldi nii pilootidele, kui ka kaardilugejatele. Hooaeg algas kahe talveralliga, millest Lätis sõidetud Aluksne etapivõidu võtsid Emils Blūms / Didzis Eglītis (Mitsubishi Lancer Evo IX) ja Otepää ralli parimad olid Gregor Jeets / Timo Taniel (Škoda Fabia Rally2 evo). Hooaja esimese kruusarallina võisteldi esmakordselt Eesti meistrivõistluste ajaloos Soome teedel. Mai lõpus põhjanaabrite juures toimunud Länsirannikon Ralli Eesti meistrivõistluste parimad olid Urmo Aava / Janno Siitan (Subaru Impreza STi N11). Kuigi algselt kalendrisse planeeritud Juulis toimunud Delfi Rally Estonia võitjad olid Robert Virves / Craig Drew (Škoda Fabia RS Rally2). Võru rallit asendanud Cēsis ralli Eesti meistrivõistluste arvestuse parimad olid Priit Koik / Kristo Tamm (Škoda Fabia Rally2) evo ja Humus Paide Rally parimad Egon Kaur / Allan Birjukov (Hyundai i20 Proto). Koduste meistrivõistluste hooaja viimase etapi Saaremaa ralli parimad olid saare oma mehed Ken Torn / Kauri Pannas (Škoda Fabia SRT Proto).
7. Eesti noored tulevikulootused ERC Junior etappide poodiumikohtadel
17.aastane Jaspar Vaher (Ford Fiesta Rally4) osales hooajal 2024 esimest korda Euroopa autoralli meistrivõistluste (ERC) kahel etapil. Ungaris saavutas Vaher koos Sander Pruuliga hoolimata rehvipurunemisest tugeva teise koha, mis ei jäänud märkamata ka M-Sporti Poola meeskonna tegevdirektoril Maciej Wodal. Kui Ungaris jäi eestlastel veel võidurõõm tundmata, siis juulis sõidetud ERC Delfi Rally Estonia ERC Junior klassi parim ekipaaž oli just Vaher / Pruul. Neljal ERC Junior etapil osales 19-aastane Karl-Markus Sei (Peugeot 208 Rally4), kes näitas hooaja parimat kiirust koos Martin Leotootsiga Rootsis sõidetud etapil, mille lõpetasid kolmandal kohal.
6. Georg Linnamäe / James Morgan võitsid Rootsi MM-rallil üldarvestuse kiiruskatse ja saavutasid karjääri esimese WRC2 klassi poodiumikoha
Veebruaris sõidetud Rootsi MM-rallil tegid ajalugu Georg Linnamäe / James Morgan. Kuna avapäeval oli katsetel tihe lumesadu ja tee läks lahtisest lumest iga auto järel puhtamaks, tähendas see võimalust suures mängus kaasa rääkida ka WRC2-autodega sõitnud võistluspaaridele. Kui #42 Brattby (SS2) esimese läbimise oli võitnud Kalle Rovanperä, siis katse kordusel võtsid enda esimese WRC-ralli katsevõidu Linnamäe / Morgan, kes edestasid lähimaid jälitajaid 2,4 sekundiga. Linnamäest sai ajaloo viies eestlane, kes on katsevõiduni jõudnud. See oli ka uue Toyota GR Yaris Rally2 esimene üld- ja WRC2 katsevõit. Ralli lõpetas Eesti – Briti ekipaaž WRC2 klassi kolmandal kohal, mis oli neile karjääri esimeseks ühiseks poodiumikohaks MM-rallil. “Hea meel oli saada oma esimene WRC2 poodium, samuti esimene WRC katsevõit üldarvestuses ja esimesed WRC punktid üldarvestuses,“ rääkis Rootsis WRC2 kolmanda ja üldarvestuse seitsmenda koha välja sõitnud Linnamäe.
5. ERC Rally Estonia klassivõidud eestlastele
Juuli keskel sõideti pika pausi järel Lõuna-Eesti kiiretel kruusateedel ERC etapp Delfi Rally Estonia. Sarnaselt Eesti meistrivõistlustega olid hooajal 2024 ka ERC sarjas kõigil etappidel erinevad võitjad. Eestis sõidetud etapi parimad olid Linnamäe / Morgan, kes panid oma paremuse maksma alles viimasel kiiruskatsel, kus edestasid Virves / Drew 11,5 sekundiga, mis tähendas neile karjääri esimest ERC etapi üldvõidu 2,2 sekundilise eduga. „Läksime viimasel katsel endast kõik andma, sest Robert oli eelmisel katsel meilt palju aega ära võtnud ja teadsime, et nüüd on kõik või mitte midagi. Teise kohaga ma väga rahul poleks olnud. Minu jaoks olid need kolm parimat päeva, mis mul on ralliautos olnud. Üks unistus on nüüd elus täitunud ja usun, et ka publik nautis meie lahingut,“ võttis õnnelik Linnamäe Delfi Rally Estonia võidu kokku.
Kui ERC üldarvestuses kuulus eestlastele kaks esimest kohta, siis ERC3 arvestuses koguni kolm. Etapivõidu võtsid hilisemad Junior WRC maailmameistrid Romet Jürgenson / Siim Oja, kes edestasid sarnase Ford Fiesta Rally3 autoga sõitnud Patrick Enok / Silver Simmi võistluse finišis 17,6 sekundiga. Nagu eelpool mainitud sai, siis ERC4 ja ERC Junior klassi parimad olid koduteedel sõidetud ERC etapil Vaher / Pruul, kes võitsid 14 kiiruskatsest 9 ja edestasid lõpuks lähimaid jälitajaid 46,3 sekundiga.
4. Robert Virves / Aleks Lesk kahel MM-rallil WRC2 arvestuse poodiumil
Lisaks Linnamäe / Morganile osalesid WRC2 etappidel ka Robert Virves / Aleks Lesk, kes pakkusid konkurentsi kokku neljal etapil – Sardiinia, Poola, Soome ja Kreeka. Kui Sardiinia etapp oli pika pausi järel nö. sisseelamiseks ja uue meeskonna RaceSeven ning Škoda Fabia RS Rally2 autoga tutvus, siis Poolas tuli juba hooaja ja karjääri esimene WRC2 klassi poodiumikoht. Soomes samuti head tempot näidanud, kuid ebaõnne kogenud eestlased olid veel paremas hoos nende jaoks hooaja viimaseks etapiks jäänud Kreekas, kus klassi võitjate selgitamiseks tuli appi võtta reeglite raamat. Seda põhjusel, et eestlased ja nende soomlastest konkurendid Sami Pajari / Enni Mälkönen olid 305,30 katsekilomeetrit läbinud täpselt identse üldajaga. Reeglite järgi selgub võitja siis avakatse paremusjärjestuse põhjal, kus olid olnud paremad soomlased.
„See oli tõesti liiga väike vahe. Siis mõtledki, et see oleks ju võinud mina olla. Kuid ma arvan, et Sami on selle ära teeninud. Selliseid kohti, kus saanuks olla 0,1 sekundit kiirem, on tuhandeid,“ võttis karjääri parima WRC2 tulemuse välja sõitnud Virves Kreeka MM-ralli kokku. „Olen ülimalt õnnelik, et sain siin üldse starti tulla. Tänan lisaks oma toetajatele ja meeskonnale ka kõiki neid inimesi, kes läbi Estonian Next Rally Stari kampaania meid rajale aitasid. See on siiani uskumatu! Nagu viimane katsegi,“ lisas ta. Kui WRC2 klassis olid Virves/ Lesk teised, siis ralli üldarvestuses viiendad. Kunagi varem polnud autoralli MM-etapi esiviisikusse jõudnud kahte Eesti ekipaaži (Ott Tänak / Martin Järveoja 3.koht).
3. Eestlased FIA ametnikeks
Kui juuni alguses selgus, et varasem Eesti Autospordi Liidu rallikomitee esimees Emilia Abel asub tööle Rahvusvahelises Autoliidus (FIA) spordivaldkonna ühe asedirektorina, siis detsembri alguses andis FIA teada suurematest ümberkorraldustest rallit, rallikrossi ja veel mitmeid alasid kureerivas Road Sport osakonnas ja määras uueks juhiks eestlanna Abeli.
“Mul on suur au asuda FIA teealade nooremdirektori ametikohale ajal, mil meie sport on kasvu ja muutumise teel. See on ainulaadne võimalus viia tippvõistlused uuele tasemele ja laiendada nende atraktiivsust rohujuuretasandi algatuste kaudu. Ootan väga koostööd FIA meeskonna ja partneritega, et tuua esile uuenduslikud, kaasavad ja kestlikud lahendused, mis määravad meie spordi tuleviku,” sõnas Abel FIA pressiteate vahendusel.
Novembri lõpus selgus, et autoralli MM-hooajast 2025 võtab legendaarse Michèle Moutoni ohutusdelegaadi töö üle senine Rally Estonia ohutusjuht Priit Priimägi. „Selle aasta alguses sain kõne, kus Michele Mouton ütles, et teeme nüüd asja ametlikumaks, sest ta on hooaja lõpus sellest rollist taandumas. See tähendas seda, et käisin Lätis ja Kreekas kaasas juba ametliku treenitava kandidaadina ja peale Kreekat lõime ametlikult käed võtmaks üle Michele rolli, kes oli juba Portugalis teatanud ametlikult, et ta lõpetab tänavuse aasta järel FIA ohutusvaatleja töö,“ sõnas Priimägi autosport.ee antud intervjuus.
2. Ott Tänak / Martin Järveoja lõpetasid raske hooaja MM-pronksil
Ott Tänak / Martin Järveoja istusid aastase pausi järel taas Hyundai i20 N Rally1 autos ja püsisid MM-tiitliheitluses kuni hooaja viimase võistluspäeva hommikuni. Hooaja esimene pool kulges eestlaste üle kivide ja kändude, kus lisaks tehnilistele probleemidele tulid sisse ka mõned sõiduvead. Hooaja esimene poodiumikoht tuli Portugalis, millele järgnes mõneti ootamatu, kuid asjaolusid arvestades hea emotsiooni pakkunud võit Sardiinias. Sealt edasi ootas ees kolm kiiret kruusarallit, kus Lätis saavutatud poodiumikoha kõrval kogeti ka ebaõnne. Kui Poolas lõpetas suure mängu juba teisel kiiruskatsel autole ette jooksud kits, siis Soome ralli kolmandal katsel tehtud karm avarii sundis Järveoja õnneliku õnnetuse järel kodusele ravile. Kui varasemast üheksast rallist olid eestlased saavutanud ühe võidu ja kaks poodiumkohta, siis järgneva kolme ralliga kogunes Tänaku / Järveoja kontosse Kreeka ja Tšiili ralli poodiumikohad ning Kesk-Euroopa ralli võit. Võidukursil oldi ka hooaja viimasel etapil Jaapanis, kuid sõiduviga hooaja viimase võistluspäeva avakatsel tähendas unistuse purunemist teisest MM-tiitlist ja hooaja kokkuvõttes kuulus eestlastele kolmas koht.
„Oleme küll pettunud, kuid peame tunnistama, et see on olnud väga hea hooaeg Thierryle ja Martijnile. Nad on terve hooaja olnud järjepidevad, tulid pingega hästi toime ning on väärt meistritiitlit. Palju õnne neile,” võttis Tänak hooaja kokku.
1. Romet Jürgenson / Siim Oja juunioride maailmameistrid
Autoralli 2024. aasta MM-hooajal heideldi kuni 29-aastastele pilootidele mõeldud Junior WRC sarjas MM-punktide nimel Rootsis, Horvaatias, Sardiinias, Soomes ja Kreekas.
12. Eesti piloodi ja 13. Eesti kaardilugejana osalesid sarjas FIA Rally Stari finalistid Romet Jürgenson / Siim Oja. Eestlaste hooaeg algas JWRC klassi debüütvõistlusega Rootsi lumel, kus tulid kohe ka esimesed katsevõidud ja karjääri esimene poodiumikoht. Kui Rootsis eestlastel varasem kogemus puudus, siis Horvaatia teedel kasutati eelnev kogemus täies mahus ära ja võeti karjääri esimene Junior WRC etapivõit. Jürgensonist sai ajaloo kuues Eesti piloot, kes Junior WRC klassis võitnud, ja Ojast neljas kaardilugeja. Jürgenson/Oja võitsid nädalavahetuse 20 kiiruskatsest 9 ja tõusid hooaja kokkuvõttes 22-punktise eduga MM-i liidriteks. Järgnevad kaks etappi küll üldtulemuse mõttes nii hästi ei läinud, sest Sardiinias sõideti ülesõidul kivist posti pihta ja Soomes libises eestlaste auto avapäeval ühes libedas ning mudases paremkurvis teelt, jäi kinni jäi ja päev tuli katkestada. Sellest hoolimata võeti nii Sardiinias, kui ka Soomes väärtuslike katsevõite, mis tähendas ka MM-punkte. Hooaja kõige võimsama katsevõidu võtsid Jürgenson / Oja legendaarse Ouninpohja esimesel läbimisel, kus 32,98 km järel näitas finišikell lähimate jälitajate ees koguni 22,1-sekundilist edu.
MM-hooaja viimane etapp sõideti rasketel Kreeka kruusateedel, kuhu eestlased startisid 12 punktilises eduseisus. Laupäeva avakatse järel esikohta hoidnud Jürgenson / Oja nädalavahetuse kõige ärevam hetk oli 11. kiiruskatse rehvipurunemine ja selle vahetamine, kuid sealt edasi kulges kõik neile sobivalt ja hooaja viimane etapp lõpetati teisel kohal. Eestlaste hooaja kolmas poodiumikoht tähendas, et alles möödunud aasta Horvaatia MM-rallil esimese MM-stardi teinud ja tänavu esimest hooaega Junior WRC sarjas võistelnud Jürgenson/Oja said ralli finišis tähistada autoralli MM-sarja klassi Junior WRC MM-tiitlit!
„See, et ma olen maailmameister, kõlab megalt. Kõige lahedamad on need legendaarsed nimed, kes on selle sarja võitnud – olen nüüd veel ühe eestlasena nende seas. See meeldib mulle. Saab näha, et mis me järgmisel aastal WRC2-klassis suudame,“ sõnas maailmameister Jürgenson.
Eesti pilootidest on varem juunioride maailmameistriks kroonitud Robert Virves, kes 2022. aastal samuti Kreekas tiitli enda nimele vormistas. Siim Ojast sai esimene Eesti kaardilugeja, kes juunioride MM-tiitlini on jõudnud.
Romet Jürgensoni / Siim Oja Junior WRC MM-tiitel tähendab, et eestlastele kuulus ka sarja peaauhind, milleks on hooajal 2025 osalemine WRC2-klassi neljal etapil Ford Fiesta Rally2 autoga. Kuna eestlased tulid meistriteks kohe oma esimesel hooajal ja näitasid head kiirust, siis premeeris FIA Rally Star neid veel kahe lisaetapiga.
The post TOP 10: Eesti rallihooaja meeldejäävamad sündmused appeared first on Eesti Autospordi Liit.
_____________________________
Allikas: Eesti Autospordi Liit – www.autosport.ee