Uue WRC ralli hooaja ootel – kas innovaatiline tehnoloogia segab kaardid?
WRC autoralli on eestlastele kindlasti üks südamelähedasemaid spordialasid, mida jälgitakse üsna suure huviga. Juba mitmendat kümnendit saame kaasa elada oma kaasmaalastest rallimeeste sooritustele: meenutagem Markko Märtinit ja tema lennukaid sõite lugematutel rallidel, poodiumikohti ning etapivõite. Kindlasti oli ta iidoliks paljudele tänastele noortele rallimeestele, kaasa arvatud maailmameister Ott Tänakule.
Kuid muutumas on selline rallimaailm nagu me teda pool sajandit seni oleme teadnud ja seda on üle võtmas loodussõbralikumad tehnoloogiad, mis võivad kogu senise WRC autoralli muuta hoopis teistsuguseks. Millised muudatused on FIA-l ehk Rahvusvahelisel Autospordiliidul plaanitud, millest need tulevad ning milline saab olema lähem ja kaugem tulevik rallimaailmas?
Viimase poole sajandi suurim muudatus WRC-maailmas
Uus 2022 hooaeg on märgilise tähtsusega ning selles kõiges kannab olulisimat rolli uute hübriidautode saabumine. Mida kujutab endast pistikhübriid WRC ralliauto? Kas see muutub ökoloogiliselt puhtamaks ja samas kiiremaks või hoopiski pärsib see rohepööre WRC vaatemängulisust?
Rallimaailmaga hingab samas rütmis umbes 100-200 miljonit rallifänni üle kogu maailma. Ralliga käib kaasas ka spordiennustuste tegemine ning tehnoloogiliselt uute autode saabumine on löönud koefitsendid segi nii mõnegi casino või spordiennustusportaali jaoks. Harjumuspärased autod kaovad ning asemele tuleva tehnoloogia tegelik edu on veel teadmata. Eks segaduses ole ka rallisõitjad ise, kes alles hiljaaegu said hakata katsetama uusi pistikhübriiide.
Muudatused rallimaailmas hõlmavad küll peamiselt jõuallikat. Hübriidmootori kulgemisel peaksid WRC ehk uue nimega Rally 1 autod suutma lärmi tegemata sõita linnades. Ka teha etapilt etapile ülesõite ilma saastamata ning müra tegemata. Hübriidsüsteemi kaal on 84 kg. Lisades sinna erinevad vajalikud vedelikud, siis on selle kogukaal 100 kilo. Seade laeb pistikust teenindusalal 20 minutiga kuni 80% täitumiseni.
Hübriidajam on ühendatud maakeeli kardaaniga ning sellega ka nelikveosüsteemi külge. Pidurdamisel tekkiva rekuperatsiooniga kogub seade maksimaalselt 30 kw taastuvenergiat. Huvitav saab olema näha sisepõlemismootori ning taastuvenergia koostööd ralliradadel ning loodame, et see tuleb vaatemänguline.
Kuidas suhtuti muudatustesse rallimaailmas?
Paljud sõitjad ning ka tiimid on välja näidanud rahulolematust antud muudatuse suhtes. Kui rohepöördest pääsu ei ole ja muudatused autode jõuallikates oleks tulnud nii ehk naa, siis heidetakse pigem FIA (Rahvusvaheline Autospordiliit) ametnikele ette muudatusega kiirustamist.
Kui paljudel meeskondadel on võimalik välja panna hübriidmootoriga Rally 1 auto ning kui palju selliseid osalejaid 2022 algaval hooajal üldse starti tuleb, on veel täpselt teadmata. Kuid FIA juhtide sõnul on juba esimesel etapil Monte Carlos stardis 12 sellist tehnoloogiat omavat autot.
Uued tehnoloogiad ja uued autod meie koduteedel
Eks oma silm on ikka kuningas ning et saada aimu, millised on olnud meeskondade ettevalmistused uueks hooajaks, tuleks ikka ise raja äärde vaatama minna. Õnnelikud eestlased saavad olla uhked, et maailma autoralli paremik tuuakse koju kätte. Rally Estonia nime all selgitatakse rallivõitja Tartu, Otepää, Elva, Kanepi, Kambja Peipsiääre ja Mustvee valla teedel 14.– 17. juulini.
Rally Estonia saab olema huvitav ka rallisõitjatele ning pealtvaatajatele, sest siia saabutakse etapilt Keeniast. Meie kesksuvine ilus loodus, rohelised metsad ning küngasmaastik metsajärvedega saavad olema mõnusaks vahelduseks pärast kuumavat Keeniat.
Kellel aga ühes rallist vähe, saab kohe pärast Rally Estonia etappi oma rallilaagri ümber kolida Jyväskylässe Soome rallile. Loodetavasti saame nautida häid tulemusi mõlemalt poolt Soome lahte ning näha Otti ja Martinit uutel autodel saavutamas kõrgeid kohti.